Bra godis

Kanderad ingefära med muscovadosocker

Ingefära 500 gram

Vatten 1 dl

Socker 5 dl

muscovadosocker 1 dl

 

 

Skala och strimla ingefäran. Koka sen ingefäran i vatten i 60 minuter, slå sedan av vattnet och häll på ca en dl vatten och lika mycket socker som ingefära och skapa på detta sättet ett sockerlag. Sjud det sedan tills det blir genomskinligt av sockret sen rör om i fem minuter medan det drar i det varma sockerlaget.

Doppa sedan den strimlande ingefäran i muscovado socker och låt stelna innan du placerar ingefäran i lufttäta burkar.

Min vän Erik vill tillägga att man även bör ha en skvätt vodka i för att förhöja smaken :)

 

 


 

 

Mumma! Idag kände jag mig pysslig så jag åkte hem till min vän olle och experimenterade lite med ingefära (jag älskar ingefära) helt underbart godis som hjälper mot bland annat illamående ^^

Original receptet är med vanligt socker till gratinering men det här tyckte jag var mycket godare och finare, de fick en lite brun aktig mustig smak istället för med vitt socker. Sockerlaget som vi använde sparade vi och la in en massa päron och äpplen som fick en svag smak av ingefära och blev underbart goda....

 

Trackback
RSS 2.0