Något att doppa i teét

Jag har en väldigt dassig dag idag, jag drömde att jag åt upp en gammal film från en cigarett och vaknade kort därefter upp med en och vaknade sedan upp med fimp smak i munnen. Säkert lite dröm som höll sig kvar men obehagligt en stund.
Sedan har min dag fortsatt i samma anda, allt jag tagit mig för har antigen misslyckats eller bara blivit lite sämre.

Så för att muntra upp mig ska jag idag göra kakor. Jag har hittat ett recept på Earl Grey kakor som jag är väldigt sugen på...

Grundreceptet är:

Earl Grey Småkakor


Earl Grey
5 dl Mjöl
1.25 dl socker
1.25 dl florsocker
2 msk Earl Gray tea (typ 5 påsar)
1 tsk vaniljsocker
1 tsk vatten
200 g mjölkfritt smör

Blanda teet med sockret, florsockret vaniljsockret och mjölet. Rör sedan ner smöret och vattnet och blanda till en jämn smet. Forma till rullar och lägg i kylen. Sen när man väntat till dem stelnat är det bara att skära i skivor och grädda i ugnen i kanske tio minuter tills de får lite färg 180 grader.

Efter som jag använder mig av lösvikts te så får jag inte riktigt till smaken, jag kan behöva mortla det lite först, eller koka och hälla i men jag är rädd att det kanske blir för mycket vätska. Blir intressant att testa.

Sen kan man göra små fina tepåsar av dem och doppa dem i choklad! Såhär ser det ut då:

Fint va?

Trackback
RSS 2.0