Det är ett våghalsigt företag

Nu när Bilbo och J.R.R Tolkien är heta igen så ligger det i tiden att lägga upp favorit citatet ur Sagan om ringen.
När Petter kommer tillbaka från sin långa resa har jag lovat mig själv att se den kommande filmen den med honom, även om jag inte har något tålamod och jag blir nästan torr i halsen av att själva tanken på att behöva vänta...
Detta är ett citat som jag tänker på oerhört ofta, faktiskt mer än en tredjedel av gångerna jag går ut genom min dörr. 
 
Tim Kirk - Meditation
  
 
"Det är ett våghalsigt företag bara att gå ut genom sin dörr, Frodo, kunde han säga. Du kommer rakt ut på vägen, och om du inte tar dig i akt, kan ingen veta vart den bär iväg med dig. Vet du att den här vägen går direkt genom Mörkermården, eller om man så vill till Ensamma berget eller ock till ännu avlägsnare och hemskare platser.'
Han brukade säga sådana saker just på stigen framför huvudörren på Baggerhus, särskilt när han varit ute på en lång vandring."
 
Sagan om ringen, J.R.R Tolkien 
 
Det citatet kittlar fortfarande, när jag först läste det som barn fick jag nästan svindel när jag insåg att vägen utanför Baggerhus ledde till skämmnde plaster, äventyr och nya världar. Vad ligger då utanför min ytterdörr?
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0