Neil Gaiman

Neil. För några år senad träffade min vän honom på en filmvisning i Lund. Hon var så till sig att hon inte kunde få fram ett ord.
Stardust tror jag filmen var. Inte något av hans bästa. Men ändå.

Första mötet var nog Goda omen i mina unga år. Sedan har man hört hans namn lite då och då, folk som viskar hans namn lite med förundran. Eller alla de gånger man hör "Va, har du inte läst Neil Gaiman??" Jag var så trött på att höra det. Jag var även trött på att höra "Va, har du inte läst Sandman??"
Så jag läste honom. Jag läste Sandman. Jag läste allt annat. Såg filmerna. Jag är en sådan person som nu frågar "Va, har du inte sätt Mirrormask??" Usch. Jag har blivit en sådan människa.

Först av allt. Sandman. Varje serietidning är ett litet konstverk i sig med sina olika teckningstilar. Varje del har en stor portion världsomvävlande klockrena saker. Språkligt är det ett mästerverk. Sandman kommer att berika ditt liv om det inte redan gjort det.
För att inte tala om om att döden gestaltas av en cool gothar flicka ^^

Drömmen och Döden matar duvor

Nästa stopp; Neverwhere. Jag tog mig aldrig igenom boken men ett ex till mig ville verkligen att jag skule uppleva den så han köpte serien till mig. Så jag lästa serien. Den är ju inte helt galet bra men underhållande och väldigt vacker. (kanske var dåligt att börja med sandman, satte ribban ganska så högt) Huvudrollsinehavaren heter Door, eller så är det någon ointressant kille, men men.
Finns även som tv serie.
 
 
Numer så ryktas det om att han skriver ett till Dr. Who avsnitt efter det brillianta The Doctor's Wife, och nedräkningen till filmen/tvserien? American gods har börjat.
 
Om ni får tid så finns hans blogg som ni kan följa, den är faktiskt urgullig jag följde den som mest när den handlade till största del om hans flickvän Amanda Palmer som är en awsome sångerska.
Jag läste hennes blogg med för att den handlade mest om hennes Neil Gaiman. Ursött!
Båda bloggarna;

Neils blogg:
http://journal.neilgaiman.com/

Amandas blogg:
http://blog.amandapalmer.net/

Jag lovar er. Det är så sött så att man kan dö. Kram på dem båda.

Åh. Jo. Titta på Caroline. Fin fin film.
Trackback
RSS 2.0