Gränslandet i öronen

 
Var ska man börja? Jag har totalt snöat in mig på podcasts. Jag menar, det är nästan sjukligt, jag har cravings, måsta ha något att lyssna på alltid, musik räcker knappt längre, jag behöver ord, sammanhang, meningar. Men allt duger inte. Jag tål inte de där amerikanska programmen med flamsiga och tramsiga komiker som tror att de är roliga oj, där kläckte vi ut off ett misogynt skämt till, haha, hoppsan. höhöhöööö.. kräks.
Jag uppskattar mer att få en historia stillsamt berättat för mig. Denna form kallas på engelska audio drama, heter på svenska radioteater fast det låter så mossigt, tänk dig mer som en tv-serie fast i ditt öra!
När jag började skriva detta tänkte jag att jag skulle sammanställa en topp tre lista. nej, jag kommer, inte klara det. Trösts mitt vurmande för topp 3 listor har jag insätt att detta är en omöjlighet.
Men jag måste begränsa mig någonstans! Så jag kommer hålla mig till teman som det ökända, gränslandet där fantasi möter verklighet
 
 
 
Arcive 81
Genre: Horror
 
Premissen för denna är att huvudpersonens ven ska ha fått dessa ljudfiler skickade till sig i efterhand, han letar nu efter sin försvunna vän och tar hjälp av oss, hans vän har fått ett jobb som en sort ljud arkivarie lyssna igenom en massa band och sätta dem i ordning, samtidigt som han själv ska bli avlyssnad. Konstant. Jag är glad att jag lyssnade på det här en ljus dag i sällskap.
 
De dödas röster
Genre: Thiller
En journalist börjar att rota i vad som hände när hennes vän för tjugo år sedan hittades död. Den är bara 8 avsnitt lång och väldigt mystisk, ritual mord rollspel och mysterier dras upp när hon petar på det som kanske borde lämnast orört.
 
The Bright Sessions
Genre: Sci-fi
Man lyssnar på en terapist medans hon spelar in sina patienters sessioner med henne, men det är inga vanliga patienter hon har, det är tidsresenärer folk som kan läsa tanka och styra folks beteenden. Men.. det är faktiskt inte det som gör den här serien så bedårande utan det är de starka människor porätten. Cool lyssning iallafall.
 
King falls AM
Genre: Mysterie Sci-fi
Detta är en radiostation i en liten stad där det händer konstiga saker, vi har deras egna Lochness odjur, Aliens, möjligtvis en vampyr och ett antal spöken. Sammy och Ben sitter där i sin lilla studio och tar samtal mitt i natten och den är ganska rolig i gämna mellanrum
 
 
 
 
 
Limetown
Genre: Mysterie
Serien börjar med att en reporter ska ta reda på vad som hände med den lilla staden Limetown som försvann.. inte avslutad dock..
 
The Messege
Genre: Sci-fi
Åh jag gillade verkligen denna! Några kryptologier ska dekoda ett jättegammalt meddelande från rymden, en liten podcaster nörd får följa med på resa för att dokumentera händelseförloppet men är verkligen allt frid och fröjd?
 
Sayer
Genre: Sci-fi, mörk komedi
Du är anställd av ett företag, detta företag har en AI som talar direkt in i ditt huvud och är där för att hjälpa dig, rymdbasen du är på och mänskligheten. Inte nödvändigtvis i den ordningen. Men du måste lita på den här rösten för den vet allt om rymdskeppet och du vet så mycket som du behöver veta. Så mycket som Sayer tycker att du behöver veta. Allt medans ditt företag håller på med livsfarliga experiment runtom kring dig.
 
The Magnus Archives
Genre: Skräck, mysterie
Ah, vi började på ett arkiv och nu sluter vi hela denna påse med ett annat.
Utspelar sig på ett arkiv där en arkivarie försöker strukturera upp sitt arkiv genom att läsa in gamla fall som deras institut har samlat in, men deras institut är något utöver det vanliga..
 
 
 
 
Alla finns såklart att ladda ner via nätet och i din mobil telefon, det här var så jobbigt att jag faktiskt inte orkade länka något alls i detta meddelande, men det är bara att söka, allt finns där ute! Kram! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0