Dålig fantasi

 

Ibland när jag går på vikingaengagemang så funderar jag på den otroligt dåliga fantasi alla som bär vikingaklänningar har. Det förvånar mig med personer jag annars aktar högt och blir inspirerad av lyckas med sin trångsynthet lämna mig med en fadd smak i munnen. Det finns så mycket mer man hade kunnat göra med sin klänning, bara små variationer hade gjort skillnad. Ja, jag blir mäkta provocerad av de svenska vikningatjejerna är jag rädd, jag menar alla klänningar ser ut som om de skulle komma från samma förlaga.
Titta bara på den här pdfen som man får upp om man söker på "viking dress pdf", massor av variationer på några vikingatida finska dräkter. Jag vet inte hur historiskt korrekta dem är men med det här exemplet vill jag visa att man kan variera.
Jag tycker helt enkelt att den nutida vikingatida dräkten som syns på marknader är cementerad och det finns många andra rön som verkligen inte stödjer denna, till exempel här.

Är det verkligen bara jag som får känslan av att någon var kreativ för 1000 år sedan sen har alla kopierat den här individen? Eller att forskarnas strävan av att finna en generisk vikingaklänning har gjort att alla i vikingatida kretsar har drabbats av akut idé torka.

Om man undrar vad jag syftar till för klänning kan man bara ta upp google och söka på "viking klänning" 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0