Krypande skräck

 
Har precis börjat läsa en bok av John Ajvide Lindqvist, han är ju tämligen känd och behöver knappast någon introduktion. Han är trollkarlen och ståupparen som började skriva svensk skäck. Tänkte lite kort sammanfatta några av hans böcker, inte gå in på vad de handlar om så mycket, man bör alltid upptäcka en bok själv känner jag. Själv läser jag aldrig recensioner eller ens bakside text på böcker jag bestämmer mig för att läsa, jag lyssnar istället blint på rekommendationer, om någon säger att en bok skulle passa mig tror jag på deras omdöme. 
 
 
 
Låt den rätte komma in
Detta var hans genomslagsbok och den blev omåttligt populär, varför vet jag inte för enligt min mening är det hans sämsta bok. Boken utspelar sig i en Stockholms förort på 1980-talet och bokens huvudperson är den mobbade killen Oskar så får en ny vän i den nyinflyttade vampyren Eli. Det gjordes även en film baserad på boken.
 
 
Hanteringen av odöda
Den här boken var den första jag läste och jag älskade den. Bokens huvudsakliga frågeställning är vad skulle hända om en zombie invation skulle interäffa i det byrokratiska Sverige. Fantaskisk roligt samdigt som skräcken sakta kryper sig på en, mer som en obehaglig känsla än renodlad skräck. Något som jag tycker karatiserar mycket av hans författarskap
 
 
Pappersväggar
Det finns få genren som passar sig så bra i novellform, det är sf-noveller och skräck noveller. Några av novellerna kommer jag fortfarande att tänka på då och då, vilket jag skulle säga är ett bra betyg. Här finns även novellen Sluthanteringen som är en fortsättning på boken Hanteringen av odöda.
 
 
Människohamn
Det är denna bok är den jag precis börjat på! Den utspelar sig i skärgården på en fiktiv ö. Boken handlar om fadern Anders vars dotter är försvann spårlöst en vintermorgon vid en fyr. Längre har jag inte kommit i boken ännu, men jag ska sätta igång att läsa igen efter jag skrivit klart detta inlägg.
 
 
Lilla stjärna

Denna bok handlar mycket om vänskap. Två tjejer, som delar ett utanförskap från samhället, finner varandra och ett speciellt band mellan dem utvecklas. Kommer ihåg att jag lånade den av min vän Erik som propsade på mig den och jag läste den från början till slut på en natt. Sådana nätter är fina, när man ligger nerbäddad i en skön varm säng och kan verkligen inte kan lämna ifrån sig boken.


Han har även givit ut en femte bok; Himmelstrand nu för några månader sedan, väntar nog tills att pocket versionen kommer ut innan jag ger mig in i den.

Ett hedersomnämnande till en till av de svenska författarna som skriver skäck i Sverige är Anders Fager som med sin novell samling Svenska kulter som gavs ut 2009 och blandade svenska miljöer medans han våldsamt flörtade med H.P Lovecrafts förunderliga värld.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0