Besynnerliga

 
Så det första jag gjorde var att lyssna på ljudböcker, och nålbinda, höjdpunkterna var Färjan av Mats Strandberg och Kyrkokgårdsboken av Neil Gaiman men den som jag verkligen fastande för var Miss Peregrines hem för besynnerliga barn av Ransom Riggs.
Det var visst tänkt att boken skulle bli en sorts fotobok från början men författaren började spinna historier kring de gamla bilderna som han samlat på sig och snart vävdes det ihop till en historia..
 
Jacob är en tonåring som slutat tro på sin farfars fantastiska historier om sin flykt från ett krigsdrabbat polen till ett barnhem i Wales, när Jacob börja tro att det finns ett gryn i sin farfars historier åker även han dit med sin pappa som ser det som ett ypperligt tillfälle att fila på en fotobok om fåglar. Där försöker Jacob hitta det gamla barnhemmet för att nysta ut lite mysterier kring sin farfars liv. Barnhemmet är övergivet och det är där historien verkligen börjar :)

Åh och precis när jag hade läst klart den satt jag på min underbara nya balkong och rökte medan jag pratade med en vän..

Vännen: Ja! Jag funderar oxå på att läsa den! Var den bra?
Jag: Jaha vad kul! Jo den var mysig..
Vännen: har du sätt den nya trailen?
Jag: Vad för boken?
Vännen: Nej för filmen såklart! De ska göra en film! Med Tim Burton som regissör!
Jag: ?!? Wow. Det är awsome.

Sen hade vi en lång diskussion om Tim Burtons senaste filmer och hur de bara blir sämre och sämre och hur trötta vi är på att se Johnny Depp i ledande manliga huvudroll i precis samma roll precis hela tiden. Nej snälla Tim, vidga dina vyer. Snälla. Men det verkar det som att han gör i den här filmen, och efter att ha sätt trailern så ser jag fram emot årets film! (förutom några saker som jag verkligen störde mig på i trailern. Men. Ja. Sånt får man väl ta.
 
Eva Green som Miss Peregrines

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0