Öppna dörrar

Så för flera år sedan läste jag en bok som hette Jonahan Strange and Mr. Norell, en mycket sällsam bok om än mycket tjock. Dock så slutade jag läsa den, nej det var inte tjockleken på boken som avskräckte mig utan det var alla de däringana fördömda fotnötterna, jag svär, en fotnot var på minst tre sidor! Tre sidor! har man hört på maken! Nä kan man inte skriva en hedelig bok på ett normalt sätt så får det lov å va tänkte jag och la ifrån mig den. Med det har grämt mig sedan dess. Vad hände med de där två trollkarlarna i england egentligen? Hur gick det för dem i Napoleon kriget.
 
 

Så jag ligger hemma och lyssnar på en podcast och där rekommenderar dem en serie som jag inte hört ett knyst om! Det har visst i England kommit ut en serie på 7 delar producerad av inga mindre av bbc med vackraste kostymerna och de dammigaste trollkarlarna med de dammigaste biblioteken.
Den utspelar sig i början av 1800 talets England då all magi har dött ut och existerar inte längre, men har gjort i svunna tider. De "magiker" som fortande finns har vigt sina liv till läran om magi istället för att lära sig själva magins konst. Fram träder en man som säger sig vara magiker och inte nog med det, han vill göra den stor igen, han vill ge den ett anseende. Samtidigt i en annan del av England så får en yngling reda på i sitt sökande efter ett yrke att det är hans öde att bli magiker och dessa två mäns vägar korsas i början närmar de varandra med fascination och nyfikenhet men inser snart att de har två helt skilda syn på vad magi är och hur den bör brukas.
 
 
 
Jag fick tag i serien, kokade upp en kanna earl gray jag köpte i London i våras och låste dörren, stängde av min mobiltelefon och la mina snacks på armlängds avstånd sen bänkade jag mig för en helkväll och ja jag hade byggt upp förväntningarna till max som ni kanske hör, men jag blev inte besviken. Den var lika underbar som jag trodde att den skulle vara. Den hade magi, gamla bibliotek, alver, krig, glädje och sorg. Gör er inte en otjänst och missa denna lilla sten av mystik i ert liv.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0