Gåtfullt - Del ett

I Stockholm förra månaden så fick jag syn på en bok i Science Fiction Bokhandeln som jag bara kände att mor och jag behövde nu när träden i Skåne kommer slå om i höstens alla färger. Sagt och gjort, jag la mina sista slantar på Gåtfulla Skåne : en guide till mytomspunna platser. En guide bok som passar oss ypperligt då vi är ganska trötta på Ales stenar och Glimmingehus som de enda resmålen. Tänker skriva lite om vart vi har varit änsålänge men Jag tycker verkligen ni ska köpa boken själva. Det är ett nöje att upptäcka plaster. 
 
 
 
Första platsen vi tog oss till var en plats mig nära om hjärtat. Orkar inte gå in på varför men de som vet vet <3 Tevattenkällan i Klippan, min hemkomun och en plats jag besöktfler gånger än jag kan räkna. Har faktiskt en vän som varje år bygger en hel massa mjöd på detta vattnet och det är det godaste mjödet jag någonsin läppjat på.
När vi var där var det faktiskt även ett annat par som även de hade boken, känndes lite inkräktande, ingen är nämligen någonsin där. Så åker vi därifrån och precis vid utfarten är nu vägen blokerad och surgubben i huset vid vägen. Mor går snällt fram och frågar om vi kan få komma ut och får visst höra att det är förbjudet att köra in. Pyttsan. Surgubben tycker det är lite jobbigt med att det är trafik på "hans väg". Iallfall så åker vi där ifrån, och efter några secunder börjar jag fnissa. För det står precis hur man tar sig dit och boken är precis nyutkommen och vackra Nodvästra Skåne är vackrast på hösten och våren, många kommer nog leta sig dit i höst och surgubben kommer ha en väldigt tjurig höst. Stackars honom. 
 
Fotograf Pia Löfgren
 
 
Andra platsen blev Snibe Stua en samling grottor som sägs husera troll och vättar. Extremt otillgängligt att ta sig till men verkligen värt det när man väl var där. Alltså så otillgängligt att vi var tvungna att skaffa vandringstavar för att orka. 
 
Fotograf Pia Löfgren
 
 
Utflykterna forsätter med ett mer höstigt Skåne i Skäralid. Vi går inte efter boken helt utan det måste finnas plats för lite friform! Sådana rebeller.
 
Fotograf Pia Löfgren
 
Märks det att jag älskar min gröna basker? Jag älskar min gröna basker.
Det är min kära mor som tagit de vackra bilderna, ni hittar henne på hennes instagram om man skulle vilja se fler fina bilder och skivor.. massor av skivor... så många.. skivor.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0