Surrealistisk pastell

 

Förra årets bästa superhjälteserie var den säregna Legion. Jag är förvånad över att jag inte sett den lovprisas överallt då den är vacker och välspelad. Därför kommer jag skiva några ord om denna lilla pärla, särskilt eftersom det snart nalkas en ny säsong som börjar den 3 April!

Serien utspelar sig i Marvels filmuniversum och kan ses kopplad till X-Men-filmuniversat. Huvudkaraktären är David Haller, som vid ung ålder blir diagnosticerad med schizofreni och spenderar sitt liv på olika anstalter men får reda på att kan kan vara den mäktigaste mutanten som någosin existerat.
Det är svårt att särskilja på vad som är verkligt och vad som händer i Davids huvud. Serien hintar ofta om kopplingar till ett större universum, det är liksom tydligt att den hör samman med X-Men och så, men utan att det bara blir en massa referenser som förstör för den oinsatte.
Och den retrovibben som ligger som en film över hela seriens färgschema och narrativ är så otroligt snygg. Mer vill jag inte säga om serien, bara att det är bäst om man kastar sig in i serien utan någon förkunskap.
Detta är en framtida kultserie som det vore fy skam om du missade.

 

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0