Enbär, tvåbär, mångabär



Jag har otroligt mycket enbär hemma. Pojken min har plockat massor åt mig för att han vet att jag gillar dem. Det är sant, jag gillar dem, mycket, älskar smaken av enbär. Men jag har inte funderat ut mer än viltgryta som jag ska göra på dem. Kanske helt enkelt ska kasta ner dem i de flesta grytor.

Eller göra den här coola enbärdrickan som jag hittade recept på här



Enbärsdricka

1 dl enbär
12 dl vatten
1 tsk malen pomerans
1 msk honung
1 tsk jäst

Lägg enbär och några enkvistar i en gryta. Häll över vattnet och strö i pomeransen. Koka i 20 minuter med locket på.

Mosa bären mot grytans kant. Häll innehållet i grytan genom en sil. Tillsätt honungen och rör om. Låt svalna.

Tillsätt jästen när drickan är ljummen. Täck kärlet med ett lock. Låt drickan stå och jäsa ett par dagar. Skumma av emellanåt. Häll upp på flaskor men de får inte var täta för drickan kan efterjäsa.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0