Längtan efter den svarta maten

Jag älskar husmanskost, husmanskost från flera länder, särskilt de runt England, de runt Sverige och mot de baltiska länderna. Surkål är min våta dröm. Det är dock svårt för mig som vegan att äta mina favoriter, inälvsmat som serveras på de oaptiligaste sätt man kan tänka sig. Tänk Shepherds pie (finns) och bara för några dagar sedan åt jag vegetarisk haggis. Yum. Kåldolmar är lätt att göra och till och med Kroppkakor har jag lyckats göra med hjälp av mormor även om hon var väldigt misstänksam. Igår blev det vegansk Moussaka. Det var mumsigt värre. Hittade precis ett recept på vegansk pölsa.

Men det finns en sak som jag saknar mest av allt. Det är blodkorv. Redig skånsk blodkorv Hur jag än letar så hittar jag inte denna underbara rätt så nu är det väl själv experimenterande som gäller. Problemet är att jag har glömt hur det smakar, om jag skulle känna smaken av det igen så skulle jag säkerligen komma ihåg. Jag får hitta någon som delar min kärlek för blodkorv som kan hjälpa mig att experimentera. Jag har hört att blodpuddigen här uppe inte smakar lika mycket som korven...
To be continued


Recept till alla maträtter jag nämnt i det här inlägget:

Shepherds pie
Kåldolmar
Kroppkakor
Moussaka
Pölsa






Trackback
RSS 2.0