Radioskugga

 Jag älskar p3, deras p3 historia, p3 dystopia, p3 dokumentär. Listan kan göras lång men idag ska jag ge mig in på de där lite undangömda skrämmande pärlorna som inte alla har hört talas om. Åh nej det är inte Creepypodden med Jack Verner
Utan det är två stycken poddar som kan hålla en varm i höstkylan, den ena är P3 serie det låter kanske inte så skrämmande men har några små guldkorn, den andra är Skymningsland som kom ut för något år sedan och jag scrollar fortfarande i flödet för att jag hoppas det ska dyka upp något nytt.
 
 
P3 serie
 
 
 Det har kommit ut en del serier nu i skrivande form men det finns två jag vill uppmärksamma mer än det andra. Den första är faktiskt den som de gav ut först De dödas röster som bara trollband mig den är skriven av Sara Bergmark Elfgren som oxå har skrivit klassiker som Engelsforstrilogin .
De dödas röster är en fiktiv dokumentär som handlar om att journalisten Emma Nylander åker tillbaka till sin hemstad och börjar nysta i ett tjugo år gammalt ouppklarat mord.
Älskade stämningen i den och kunde dra paralleller till min egen barndom på 90-talet som gjorde den fantastisk.
Den andra som jag vill uppmärksamma är Exorcismen i Eksjö som är lite mer av en rättegångs podd som nystar i vad som verkligen hände natten till den 13 november 2010 då polisen får in ett samtal om att en villa brinner i lilla Eksjö och när polisen kommer på plats finner dem en död kropp, en barblicka och en exorcist. Rättegången rotar i vad som verkligen hände.
Det här var den andra som jag gillade efter som vad jag tyckte var ett par snedtramp med blandad kvalitet på de olika serierna
 
Skymmningsland
 
 
"I fristående avsnitt av kända svenska författare möter lyssnarna ett land med två tevekanaler, VHS, Domus, freestyle-apparater, Olof Palme, Razzel och Herreys. Vad hände med detta trygga land? Vad var det för mörka krafter som tog över? Något ohyggligt rör sig där bland hemglassbilar, mikrovågsugnar och midsommarfiranden. Något skrämmande. Dunkelt."
 
 Det är nostalgin och diskbänksrealismen jag gillar med dessa små noveller. Jag brukat ofta tycka att noveller gör sig bättre när det kommer till sci-fi och det är klart, vissa av de här berättelserna är bättre än de andra.
Men det är övervägande bra kvalitet och bra uppläsare, dessutom är de inte så långa så man kan slå på en historia medans man badar till exempel. Det verkar även vara så att de är fler på gång så vi får väl se vart det slutar!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0