Thors fiske



Tors fiske är en staty som står på Mariatorget, jag ser den varje dag till och från skolan.
En dag tidigt i höstas så träffade jag på en man som utryckte sin facination över statyn och jag frågade vad den representerade. Det visste han inte men han visste att den hette "Thors fiske" http://www.kickasstorrents.com/search/the-eternal-children/
Så jag gjorde ite efterforsking på vad den repesenterade.
Det är en historia om när Thor åkte ut i en båt med sin styvfar Hymer, en jätte med en åtråvärd kittel, de rodde ut på sjön och Hymer lyckades med att fånga massvis med stora fiskar, valarsäger några källor. Men Tor var inte ute efter några småfisk, han ville fånga den största.
Så han ror ut så ångt det går och till sist när han är nöjd sätter han sig och fiskar. Han drar upp Midgårdsormen. Han reser sig upp och ska precis klubba den i huvudet med sin vädiga hammare men då blir Hymer rädd, för han förstår att detta inte är någon vanlig fisk utan den orm som omringar hela världen och om Thor slår ihjäl den så blir det konsekvenser. Han skär av linan och släpper därmed Midgårsormen fri igen.
Thor blir så arg att han stampar i båten så att det inte finns någon båt kvar och båda är tvungna att simma hem igen.


Det är hisorien om fisket, vill ni veta vad som hände sen kan ni läsa det på bland annat http://www.ginnungagap.info/gg_sagner_tf.asp

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0