Marmelad på rova

Jag har dille på rödbeter, jag kan nog räkna rödbetorna till min absoluta favorit rotsak. Och nu när vintern är här äter jag många rotsaker. Iden till mermelad kommer från morotsmarmelad, jag tänkte att rödbetor bör vara lika gott. 
 
Om du tar och köper syltsocker så behöver du inte linfröna eftersom pektin redan är tillsatt. 
 
 
Recept:
Susie´s Rödbetsmarmelad
 
Vatten
Rödbetor
Citron
Socker 
Linfrön
 
Skala och hacka (eller riv) rödbetorna. Koka dem i vettnet tills de blivit lite mjuka. Koka en halvtimme till med citronen. Häll i sockret, det ska vara nästan lika mycket socker som rödbeter. Häll i en del linfrö, 1 dl på en liten gryta brukar vara rätt mängd.
Koka, tills du kan göra mameld provet - ta en kall tallrik och dutta lite marmelad på den, kan du dra ett finger igenom och de bådasiderna inte flyter ihop, då är det klart!
Bara att hälla upp i burkar eller hinkar eller vad du föredrar!
 
Ps. Jag brukar alltid avnända linfrö istället för pektin eller syltsocker, jag har det alltid hemma till skillnad från pektin och tycker oftast att det är enklare att använda. Vanesak kanske men ändå.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0