DIsneys Ragator

När jag var liten så såg jag inte upp till någon av de prinsessor som visades på filmen, jag kunde inte se dem göra något utom att passivt stå och titta på madens händelsesena spelades upp framför deras ögon. Nu är jag kanske lite hård mot de stackars prinsessorna, ibland lyfter de faktiskt tunga saker och hjälper sig själva ur de situationer de försatt sig i.
De jag såg upp till och identifierade mig med var de onda kvinnliga rollerna. Jag tänkte försöka lista de jag kommer ihåg och ge en skaplig analys till varför.
 
 
 
Maleficent
I Törnrosa från 1959 så träffar vi på Maleficent den onda fen. Första scenen man får se henne i krossar alltid mitt hjärta. Alltid. Första scenen dyker hon upp på den stora festen för den nyfödda prinsessan och förklara utan en darr på rösten att hon inte är ledsen för att inte blivit bjuden. Sen skickar hon iväg sin ondskefulla "present" till prinsessan. Hon kan även få en av de vackraste rosenbuskar med svart bark, tänk er de roserna till sommaren. Jag kan knappt hålla liv i mina garderobs växter. För att inte tala om att hon kan bli en vacker drake. Bra förebild säger jag.
Hör jag det även viskas om en pågående film med Angelina Jolie?
 
 


Ursula
Från 1989 kommer filmen Den lilla sjöjungfrun där den stora onda kakartären är Ursula som gestaltas av en stor lila bläckfisk med magiska krafter. Denna häxa av havet hjälper till viss del Prinsessan Ariel nej vi kan bara anta att hon hjälper henne för att nå ett mål som står henne närmare hjärtat. Hennes musikaliska nummer är fantastiskt: Poor unfotunate souls. Men hon lägger fram korten klart på bordet. Underbar karaktär, en av mina absoluta favoriter någonsin.
 
 
 
Yzma
Yzma är nog den som står ut mest i denna skara av ondska. Filmen Kejsarens nya kläder kommer hon ifrån och filmen är från år 2000. Hon fungerar både som filmens antagonist som en komisk karaktär som har ett hemligt labb som naturligtvis alla känner till. Hon ingjuter kanske inte samma känsla så de två förra ondskans drottningar men man känner något varmt när man ser den filmen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0