Quack!

 
 
Idag ska jag berättta en saga. Det är en saga om en anime som jag såg nu för flera år sedan men som jag inte kunnat glömma. Denna serie är Princess Tutu som på ytan kan verka som den vanliga "liten magisk flicka anime" men verkligen förvånar en. Vi börjar med sagan.
 
En liten anka ser en ledsen prins som förlorat alla bitar till sitt hjärta, hon bestämmer sig för att hjälpa den stackars prinsen. Därför förvandlar hon sig till en människa. Men det finns en ond kråka som vill sätta stopp för det hela även hon förklädd till flicka.
 
Så börjar serien, den kan vara lite absurd ibland, men det känns aldig som de kastat in absurditetrer för sakens skull, som det kan göra med andra animeserier ibland. Utan det känns som att det tillför till andan av serien som tar massiv insperation från erouperisk folklore.
Det stora temat i animen är balett, alla secenr så det blir till en kamp mellan det onda och det goda avgörs tillexempel med ballet. Varje avsnitt dominers ofta av en särskild balettt, som man kan se om man klickar här. Detta tema genomsrar animen, både direkt och i bakgrunden.
Jag inser verkligen att det inte är en serie för alla, men när jag såg dden känndes den underbart kreativ och genomtänkt, det känns som att inte mcket händer i den utan att någon legat och filurat på det först.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0