Henna Recept

Så jag började läsa på om henna på färgat mörkt hår, snubblade över en tråd på Lockig.se, istället för att välja ett råd tänkte jag att jag skulle satsa på alla. Jag sammanställde även alla de råd som jag hittade, varför man skulle använda dem och till vad och när. Det här blev resultatet:
 
 
Henna för rött hår
 
Vatten
Paprikapulver - för en rödare nyans
Rödbetsaft- för att göra det ännu rödare
Gurkmeja - för att göra det lite ljusare
Kamomill - för att göra det änn lite ljusare
Citron - för att om man blandar med syra får man mer ut av färgen
Olivolja - för att det är allmänt bra antar jag? Funkar säkert med raps med
Honung - antagligen bara för att det är bra för håret
 
+ Henna
 
Koka ihop alla ingredienser utom honungen, olivoljan och hennan som du tillsätter i slutet. Rör ner hunungen och olivoljan först och sen hennan. Gegga och häll på mer varmt vatten om det behövs. Det ska se ut som kaksmet. Ät det inte. 
 
Jag hade färgat det innan med något kemiskt från min lokala livsmedelsbutik. Det här är ger verkligen ett mycket bättre resultat, det ända som är lite trixit är mina dreds, så jag är nästan beroende av att hitta någon som kan hjälpa mig att färga. Tur att man har många vänner.
Nästa gång kommer jag även göra blandningen med mindre vatten, det rann ganska ymmigt. Antagligen inte kasta in alla ingerdienser som jag hittar på internet ;)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0