Du vet väl vad man säger om paj...

En guilty pleasure just när är paj, ser om serien Pushing Daisies som bland annat utspelar sig i en paj-resturang. Usch vissa serier är verkligen så underskattade, detta är ett litet gimmande guldkorn, jag gillar speciellt hur det lyckas kombinera så många pastellfärger med död.
Sen så finns det ju även lite dåligare saker med den som min vän påpekade, tillexempel de förlegade könsrollerna som gör att serien inte riktigt känns tovärdig men mackar 50-tals klänningarna väldigt bra.
 
Faktaruta!
"Pushing Daisis" referar till ett bildligt utyckt
för att beskriva att någon ligger i sin grav
under marken och "puttar upp" tusensköner
 
Så all denna paj har gjort mig otroligt sugen på, paj, det finns bara ett problem; veganen vet inte hur man gör veganpaj på ett vettigt vis. Dessert pajer och äppelpajer jovisst, de är inte svåra att besmästra (massor av margarin och nötter blir ofta mums).
Matpajer har jag inte bemästrat än, inte ens börjat. Har väl tänkt att det skulle vara svårt sen fuskat med att göra en shepherd's pie som innebär att du har i din överblivna sojasås i en ungsform sen brer potatismos på. Finns recept över allt på internet.
 
Det finns förresten en till rekomendation på temat paj och film nämligen den bedårande filmen Waitress, vad jag kommer ihåg från den är att den är en orgie i matporr, jag menar closeups på pajerna och deras insida och allt. Vill du inte äta en paj efter denna godsaken så gillar du nog helt enkelt inte paj.

Men är det inte självaste kaptenen?
 
Nej, jag ska nog skaffa mig mod och ta och göra den där matpajen som jag länge suktat efter. Det som har varit problemet har varit att få till äggstanningen, eller så frågar jag bara den här killen: TrevorS som nästan är och driver Vegan i fokus och gör ett ypperligt jobb, det är han som har alla svar på alla mina frågor om min mat. Jag skulle köpa denna killens bok om han någonsin gav ut den. Nu ska jag baka hans köttpaj. Vilket får mig att tänka på ännu en film:
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0