Favoritboken som jag aldrig läst

Mervyn Peake hänger i ett träd
 
En bok, nja snarare en bokserie som jag önskat mig i många år är Gormenghast serien skriven av Mervyn Peake. Men varje gång jag har varit i närheten av den så har den antagligen varit utlånad på bibliotek eller så har jag varit tvungen att beställa in den till bokhandlar jag aldrig kommit tillbaka till på grund av mitt ormkringflackande liv. Jag vet att jag höll första boken i min hand under en vecka men sen försvann den. Böckerna är:

    1946 - Titus tronföljaren (Titus Groan)
    1950 - Slottet Gormenghast (Gormenghast)
    1959 - Titus rymlingen (Titus Alone)

Men jag kommer fortfarande ihåg beskrivningen av det väldiga slottet och människorna som sakta men säkert genom generationer blev en del av slottet, vet inte hur långt jag kom i boken, men det lämnade en smak efter mer. Nu är det några år sedan jag såg den brittiska miniserien som gick på tv, kanske tio år sedan, men jag har för mig att den var vacker, fantasieggande och spännande. Min uppfattning kanske är en aning förlegad men jag tror den skulle stämma än idag.
Men jag har bestämt mig för att inte se om den förren jag läst böckerna.
 
Steerpike hänger i en klocka
 
 
Låt som The Cure skrivit insperat av triologin
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0