Klurig farbror

Nu är det kanske en gammal nyhet att Stiftelsen av Isaac Asimov ska kanske bli serie ala Game of Trones eller True Blood, HBO har nämligen köpt rättigheterna till böckerna och min vän är rädd, han är rädd att de ska göra snusk av Stiftelsen jag hoppas jag citerar honom rätt nu när jag skriver "Om de kan göra monster sexiga så kan de göra robot sex" något sådant var iallafall hans oro. 
Då började jag tänka på böckerna och hur min sinnebild av Isaac Asimov såg ut, i min hjärna ser han ut om en av de tråkigaste farbröderna man kan tänka sig, i min mening var det väldigt torrt språk i böckerna när jag läste dem för en herrans år sedan, så jag googlade lite bilder på denna farbrodern:
 
 

Inte alls som jag föreställde mig, en klurig farbror småleendes in i en kamra med fantastiska polisonger! Jag skyller det torra språket på översättarna av hans böcker, kanske ska ta mig an dem på originalspråk, kanske ändå är dags att läsa om dem nu när det nalkas en serie och allt. Eller någon annan av hans 500 böcker, för ja han har skrivit 500 böcker i all fall om man får tro Wikipedia sidan om honom. Inte bara klurig utan oxå produktiv genom sitt liv.
Det kanske känns lite övermäktigt att läsa honom om man inte har gjort det förut nu när man vet hur mycket han har skrivit men om man ska börja någonstans så läs hans robotnoveller. Jag, Robot är förutom Stiftelsen det mest kända han skrivit och kan läsas i en bok om nio noveller. Det gjordes även en känd film med samma namn, men som egentligen inte har så mycket att göra med novellerna. Filmen med Will Smith i huvudrollen gav dock Isaak Asimov ett uppsving 2004.

Jag känner att jag måste komplettera denna ganska röriga hyllning text till en av mina barndoms idoler med de omåttligt kända robotlagarna som genomsyrar mycket av han verk.

 

1. En robot får aldrig skada en människa eller, genom att inte ingripa, tillåta att en människa kommer till skada.
2. En robot måste lyda order från en människa, förutom om sådana order kommer i konflikt med första lagen.
3. En robot måste skydda sin egen existens, såvida detta inte kommer i konflikt med första eller andra lagen.

 

Men jag tror att min väns farhågor är onödiga, jag kan verkligen fortfarande inte se hur HBO skulle kunna göra Stiftelsen sexig. Nej. Bara nej.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0