Utdöd

Här sitter jag, dricker te och lyssnandes på The Cure's Greatest hits, jag kommer ihåg första gången jag hörde dem... det var hemma hos min mormor, satt på golvet och lyssnade igenom vh1's tio i topp listor, det var ganska tråkig musik men så helt plötsligt syns goth rockaren Robert Smith på skärmen, jag minns att jag söp in varenda ord och rörelse jag såg på den gamla tv, hemma hos mormor.
Men det var faktiskt inte alls det jag skulle skriva om! Bara ett litet sidospår som inte har med något att göra. Jag tänkte att detta bogg inlägg skulle handla om Ett för mig kärt djur som tyvärr är utrotat och som vanligt var det vi, människan som var boven i dramat och orsaken till av vi aldrig kommer få se en livs levande Dront.

 

 

Dronten var besläktad med duvorna men den kunde väga upp till 23 kilo, den kunde inte flyga men hade förkrympta vingar. Man tror att anledningen till att den inte kunde flyga var för att dronten inte hade några naturliga fiender, den var inte häller rädd för människor, vilket till sist skulle bli dess död. Den levde på ön Mauritius som ligger öster om Afrika.
De fanns i relativ stor mängd och när Européerna hittade till ön så utrotades djuret ganska snabbt, dels på grund av jakt och en till teori till varför den utrotades är för att man introducerade katter till ön.
På slutet av 1700 talet var den här fågeln helt utdöd.

Så där var en lite historialektion om en av de sötaste mest vänskapliga fågeln som funnits, glöm inte Dronten! Och är man intresserad finns det mer att läsa på wikisidan.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0