En gång i tiden

Underhåller mig genom att göra små böcker som ska bli smycken eller dekoration.
Ska försöka mig på en beskrivning men det finns ju faktiskt mycket bättre beskrivningar än mitt tafatta försök som man kan titta tillexempel här: Bind en bok

Ta ett A4 och vik så du får väldigt små pappersbitar, ju mindre desto bättre. Klipp isär dem..




Ungefär 8 stycken är lagom för en liten bok. 
Jag föredrar lite tjockare papper än vanligt skivar papper då det är lite lättare att binda ihop senare och inte går sönder lika lätt.
Vik sedan de små arken på mitten 



Placera sedan ett ark i ett annat så du har fyra stycken "dubbel ark"


Håll i alla och markera på ryggen där du ska sy, när det gäller sådana här små böcker brukar jag bara höra tre hål annars på lite större böcker fungerar fem hål bättre. Det beror lite på hur hållbar man vill göra den med.


Förstansa med nålen innan du börjar sy.


Nu är det bara till att börja binda! 



Börja med ett ark, sy in i mitten, hål nummer två.
Sy ut ur A3 och in i B3
Sy ut ur B2 och in i A2
Sy ut ur A1 och in i B1
Fäst tråden men en liten knut på baksidan.



Nästa ark så gästar du den nya tråden där man tänker sig att ryggenska vara, sy in i C ett och ut ur C2 sen plast du med trådan ner mellan trådarna vid A och och B
Såhär fortsätter du tills du antagligen får en sådan här plym:


Ryggen ska se ut lite som det här..


För att den inte ska plyma sig så ta och hamra lite på baksidan eller platta till ryggen där du sytt mot något hårt eller bara dina naglar.



Ta lite färgat papper och klistra på, tänk på att det pappret måste vara aningen större än de som du bundit in i boken.









Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback