Vansinnets rand

På tema att vara sinnessjuk och galen har jag här ett genomgående tema på böckerna jag läser nu. Svensk skäck som handlar om människor som utsätts för en världsordning de inte kan hantera med konventionella metoder. Vanliga människor som kastas in i något de inte kan förklara utan att låta som att de står på vansinnets rand.
Böckerna har hjälpt mig i denna tid, ibland har de tillochmed gett mig en vokabulär för att beskriva vad jag upplever och ser här på min lilla egna rand av vansinne.

 

 

Hemmet - Mats Strandberg
En ny patient flyttar in på demensboendet, men den nya patient tar med sig något mer än gamla minnen..
Mats Strandberg skildrar hur anhöriga och patienter, eller "kunder" som de kallas behandlas på ålderdomshemmet, man får följa Joel då han lämnar in sin svårt sjuka mamma och Nina som jobbar med de gamla och de olika patienterna.
Boken är en skildring av människor och samhället inslagen i en skräckroman.

 

Platserna - John Ajvide Lindqvist
Jag fuskar då detta egentligen är en trilogi som jag mosar ihop lite slarvigt sådär.
Trilogin börjar med romanen Himmelstrand, den utspelar sig i en värld där grönt gräs kan ses så långt ögat kan nå, och ingen sol ses till på det öppna fältet.
Där befinner sig helt plötsligt ett par husvagnssemestrare som desperat försöker hitta en mening i denna obegripliga tillvaro.
Andra delen heter Rörelsen och är delvis självbiografisk och handlar om en ung trollkarl som försöker lyckas i Stockholm, men när han flyttar till sitt eget krypin mitt i storstaden upptäcker han att det är något skumt i görningen i tvättstugan
Den tredje och avslutande delen heter X - Den sista platsen som är en kriminalroman med övernaturliga undertoner. Den handlar om hur det går en självmordsvåg genom Stockholms undre värld och den gamla avdankade kriminaljournalisten börjar gräva.

Även om det är tre helt olika genrer så är de sammanlänkade med musik och nyckelord.

 

 

Fjärilen från Tibet - CJ Håkansson
Denna sista roman är minst sagt brutal, vacker men brutal. Om du känner att du är lite svag i sinnet någon dag så rekommenderar jag den inte.
Med denna lilla varning fortsätter jag min recension.
En man reser till Tibet och får där se undergången och vansinnet i vitögat, detta tar han sedan med sig tillbaka och var han än går öppnar sig helvetets portar.
Detta är inte någon mysrysare, utan naken blodig skräck och flörtar med body horror och splatterfilmer, vissa av historierna är svåra att läsa men det är nästan lika svårt att titta bort.

Nu har jag dock slut på böcker här inne. Och söker med ljus och lykta efter passande substitut.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0